• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Węgiel na "trudnym" teście dla gimnazjalistów

Węgiel jako pierwiastek chemiczny, ale także jako skała osadowa np. węgiel kamienny i brunatny - to główny wątek testu matematyczno-przyrodniczego, który w środę w całej Polsce rozwiązywali uczniowie III klas gimnazjów. Gimnazjaliści uznali test za trudny.
W zestawie było 36 zadań z matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii. Były to zarówno zadania zamknięte (trzeba wskazać poprawną z podanych odpowiedzi), jak i otwarte (uczeń sam musiał udzielić odpowiedzi).
Wiele z nich w swojej treści odnosiło się do węgla, zarówno jako pierwiastka chemicznego, jak i skał osadowych np. węgla kamiennego i brunatnego. Gimnazjaliści - posługując się diagramami, wykresami i tabelami - musieli m.in. określić udział węgla w masie biosfery, ustalić kolejność wydarzeń geologicznych (podany był przekrój geologiczny ze złożem węgla brunatnego), a także podać wzór radioaktywnego gazu, który powstał w wyniku rozkładu materiału organicznego zawierającego promieniotwórczy izotop węgla, tzw. węgiel-14.
Kilka zadań dotyczyło np. wielkości wydobycia, eksportu i importu węgla kamiennego w Polsce w latach 2004-2008 według Raportu GUS z 2008 r. Na jego podstawie uczniowie mieli odpowiedzieć, czy w latach 2004-2006 w Polsce: A - rosło wydobycie i rósł eksport węgla kamiennego, B - malało wydobycie, a rósł import węgla kamiennego, C - zmniejszał się import węgla kamiennego, D - zwiększała się różnica między eksportem i importem węgla kamiennego.
Wśród zadań były też takie, które odnosiły się do przedstawionego fragmentu układu okresowego pierwiastków. Uczniowie mieli np. podać nazwę pierwiastka, którego jądro atomowe izotopu ma masę 14 u i zawiera 8 neuronów. Do wyboru były cztery odpowiedzi: A - bor, B - azot, C - węgiel, D - tlen. Inne zadanie brzmiało: "Który z zestawów substancji zawiera tylko metale? A - węgiel, siarka, cynk, B - brom, żelazo, węgiel, C - lit, magnez, żelazo, D - żelazo, magnez, fluor".
Wśród zadań matematycznych pojawiło się m.in. takie: "Maksymalne załadowane ciężarówki: jedna o nośności 8 ton, a druga 12 ton przewoziły 520 ton węgla, wykonując w sumie 60 kursów. Ułóż układ równań, który pozwoli obliczyć, ile kursów wykonała każda z ciężarówek". Ponadto, uczniowie musieli uzupełnić tabelę (z podanymi danymi), jak zmieniała się emisja cząstek beta z 50 g węgla w ciągu 17100 lat od chwili obumarcia drzewa.
Inne matematyczne zadanie dotyczyło karatów jako jednostki masy kamieni szlachetnych. Po przedstawieniu danych uczniowie mieli obliczyć liczbę karatów 105 brylantów wykonanych z największego dotychczas znalezionego diamentu noszącego nazwę "Cullinan". Jedno z poleceń wymagało także obliczenia objętości "Cullinana", przy założeniu, że jego gęstość wynosi 3,2 g/cm sześc.

Ponadto na podstawie rysunku jedno z zadań wymagało np. porównania obwodów figur geometrycznych, które powstały z trójkąta równobocznego i równoległoboku.

Większość uczniów określiła test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej jako trudny, a miejscami "koszmarny". Jak żartowali, "tyle o węglu, to nawet górnik nie wie".