• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Drugi dzień egzaminów gimnazjalnych

W środę podczas rozwiązywania matematyczno- przyrodniczej części egzaminu gimnazjaliści musieli wykazać się m.in. umiejętnością czytania map, wykresów i diagramów oraz rozwiązywania zadań np. z geometrii. Jednym z przewodnich tematów testu była energia.

Test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej zawierał 33 zadania z: matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii. Wśród zadań były zarówno zamknięte (trzeba wskazać poprawną z podanych odpowiedzi) i otwarte (uczeń sam musi udzielić odpowiedzi).

Wśród zadań zamkniętych znalazły się takie, w których - posługując się mapą oraz wykresami i tabelami - gimnazjaliści musieli m.in. nazwać państwa Unii Europejskiej, które produkowały biodiesel, określić z jakich źródeł energii korzystają gospodarstwa domowe w Brazylii w zależności od ich zamożności, podać jaki procent energii słonecznej zużywa się rocznie w Stanach Zjednoczonych.

 

W innych zadaniach uczniowie musieli wykazać, że wiedzą w jakich typach komórek jest najwięcej mitichondriów, umieć interpretować łańcuchy troficzne, przekształcać chemiczne wzory strukturalne i sumaryczne, obliczać średnią arytmetyczną czy układać wyrażenia algebraiczne.

Jedno z zdań zamkniętych brzmiało: "W ciepły, słoneczny dzień postawiono na parapecie okiennym dwie identyczne szklanki. Do jednej z nich nalano 150 ml wody, a do drugiej 150 ml denaturatu o tej samej temperaturze. Po pewnym czasie zaobserwowano, że zmniejszyła się ilość obu cieczy, ale denaturatu ubyło więcej. Z tej obserwacji wynika, że a - woda nagrzała się do wyższej temperatury niż denaturat; b - denaturat paruje wolniej niż woda; c - niektóre ciecze parują szybciej niż inne; d - ciecze parują tylko w miejscach nasłonecznionych".

Inne z kolei: "Niektóre ssaki zapadające w sen zimowy zwijają się w kulę. Przyjmując taki kształt, a - zajmują w norach maksymalnie dużo miejsca; b - chronią się przed nadmiernym wypromieniowaniem ciepła; c - bardziej nagrzewają wnętrze nory; d - pobierają podczas snu najwięcej wilgoci potrzebnej do przetrwania".

Wśród zadań otwartych było np. takie, w których trzeba było na przykład, na podstawie schematu obwodu elektrycznego określić, przy jakich warunkach pracują poszczególne jego części. W innym zadaniu w tej grupie uczeń miał się wykazać umiejętnością stosowania własności trójkątów, w tym stosować twierdzenie Pitagorasa. W jeszcze innym gimnazjalista, by je rozwiązać, musiał umieć porównywać pola powierzchni brył.

Jedno z zadań z tej grupy brzmiało: "Postanowiono postawić przydomową elektrownię wiatrową. Zgodnie z zaleceniami maksymalna odległość końca obracającej się łopaty elektrowni od ściany domu powinna być równa podwojonej wysokości domu. Wysokość słupa elektrowni wiatrowej jest równa 16,5 m, a długość łopaty jest równa 3,5 m. W jakiej odległości od ściany domu o wysokości H = 12,3 m powinien stać słup tej elektrowni wiatrowej? Która z danych podana została niepotrzebnie?".