• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Egzamin gimnazjalny z przedmiotów humanistycznych

„Do sukcesu nie ma żadnej windy. Trzeba iść po schodach”.

Emil Oesch

W dniu 23 kwietnia 2014 roku uczniowie klas IIIa i IIIb przystąpili do egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów humanistycznych. Podczas egzaminu z historii i wiedzy o społeczeństwie, trwającego 60 minut, uczniowie rozwiązywali 24 zadania zamknięte, sprawdzające wiedzę z historii od czasów starożytnych po wiek XX. Należało wykazać się umiejętnościami odczytywania danych z mapy, wykresu, schematu i tabeli oraz tekstów źródłowych. Pytania dotyczyły kolonizacji wybrzeży Afryki północnej przez Greków, wielkich religii monoteistycznych (judaizm, chrześcijaństwo, islam), stylów w architekturze średniowiecza. Wymagana była znajomość genealogii Jagiellonów, historii wielkich odkryć geograficznych i parlamentaryzmu polskiego. Nie zabrakło pytań o wojny XVII-wieczne, jakie toczyła wówczas Rzeczpospolita, oraz o przyczyny upadku Polski w XVIII stuleciu. Test zakończył blok zadań dotyczący narodzin ruchów feministycznych w Polsce i Europie. Z kolei wiedzę o społeczeństwie badały zagadnienia dotyczące trójpodziału władzy, swobód gwarantowanych mniejszościom narodowym przez Konstytucję RP, inflacji i uczestnictwa w wyborach powszechnych.

Podczas egzaminu z języka polskiego uczniowie w ciągu 90 minut rozwiązywali test, składający się z 22 zadań, w tym 2 otwartych. Arkusz rozpoczął się fragmentem książki „Heban” Ryszarda Kapuścińskiego. Uczniowie musieli wyjaśnić, dlaczego tekst jest reportażem. Drugim tekstem zamieszczonym w arkuszu był „Orzeł i sowa” – bajka Ignacego Krasickiego, a trzecim – „Życie wśród książek”, fragment artykułu Juliana Barnesa z „Gazety Wyborczej”. Ostatni tekst to wypowiedź Jana Miodka „W sporcie się nie zwycięża, tylko ogrywa”. Na koniec gimnazjaliści mieli napisać rozprawkę na temat: „Ciekawość – ułatwia czy utrudnia życie?”. W pracy należało uzasadnić swoje stanowisko, a argumenty zilustrować przykładami z literatury.
W całej Polsce do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło ponad 379 tysięcy uczniów. Wyniki poznamy w czerwcu br. i będą one stanowić przepustkę do wymarzonej szkoły ponadgimnazjalnej. Wszystkim życzymy powodzenia!