• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Bronię Antygony, oskarżam Kreona

„Jeśli sądzisz, że potrafisz, to masz rację”.

Henry Ford

W dniu 12 listopada 2013 roku został zorganizowany I Szkolny Konkurs Krasomówczy „Bronię Antygony, oskarżam Kreona”, którego uczestnikami byli uczniowie z klasy IIIb. Turniej, sprawdzający umiejętności retoryczne i perswazyjne uczniów oraz znajomość lektury „Antygona” Sofoklesa, miał na celu popularyzowanie czytelnictwa literatury pięknej, zwrócenie uwagi na potrzebę pielęgnacji języka ojczystego, kształtowanie umiejętności poprawnego, jasnego i logicznego formułowania myśli. Każdy z uczestników miał za zadanie przygotować mowę obrończą lub oskarżycielską zgodną z kanonami gatunku.
Inicjatorem tego ciekawego wydarzenia był Pan Waldemar Kilar, który, oceniając wystąpienia, brał pod uwagę wartość merytoryczną wypowiedzi i jej konstrukcję, ogólną prezentację tematu, sugestywność, jasność i logiczność wywodu, płynność oraz poprawność wyrażania się, bogactwo języka, jego barwność, w tym zastosowanie środków retorycznych, oraz kontakt ze słuchaczami.

Konkurs przybrał formę udramatyzowanej scenki: rozprawy sądowej pod przewodnictwem sędziego w obecności świadków i widzów, przy aktywnym udziale obrońców, walczących o uniewinnienie Antygony i oskarżycieli, dążących do skazania Kreona. Zadbano o odpowiedni sztafaż: nie zabrakło stołu sędziowskiego przykrytego suknem, flagi biało – czerwonej z godłem, sędziowskiego młotka. Sędzia, oskarżyciel i obrońca występowali w togach. Woźny obwieszczał przybycie sądu, adwokat i prokurator wygłaszali płomienne mowy, a sędzia w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy, po wysłuchaniu stron, odczytywał wyrok wraz z uzasadnieniem.
Konkurs krasomówczy wieńczył cykl zajęć poświęcony „Antygonie” Sofoklesa, jednej z najznakomitszych tragedii w dziejach literatury. Zwycięstwo odniosła Paulina Krupa, 2. lokatę zajęła Martyna Niemczyk, natomiast na 3. miejscu uplasował się Marcin Hanus. Laureaci otrzymali nagrody książkowe – starannie wydane egzemplarze „Króla Edypa”, stanowiącego pierwszą część trylogii tebańskiej. Wszystkim startującym w turnieju uczniom należą się gratulacje!