Drugi dzień egzaminów gimnazjalnych

W środę podczas rozwiązywania matematyczno- przyrodniczej części egzaminu gimnazjaliści musieli wykazać się m.in. umiejętnością czytania map, wykresów i diagramów oraz rozwiązywania zadań np. z geometrii. Jednym z przewodnich tematów testu była energia.

Test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej zawierał 33 zadania z: matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii. Wśród zadań były zarówno zamknięte (trzeba wskazać poprawną z podanych odpowiedzi) i otwarte (uczeń sam musi udzielić odpowiedzi).

Wśród zadań zamkniętych znalazły się takie, w których - posługując się mapą oraz wykresami i tabelami - gimnazjaliści musieli m.in. nazwać państwa Unii Europejskiej, które produkowały biodiesel, określić z jakich źródeł energii korzystają gospodarstwa domowe w Brazylii w zależności od ich zamożności, podać jaki procent energii słonecznej zużywa się rocznie w Stanach Zjednoczonych.

 

W innych zadaniach uczniowie musieli wykazać, że wiedzą w jakich typach komórek jest najwięcej mitichondriów, umieć interpretować łańcuchy troficzne, przekształcać chemiczne wzory strukturalne i sumaryczne, obliczać średnią arytmetyczną czy układać wyrażenia algebraiczne.

Jedno z zdań zamkniętych brzmiało: "W ciepły, słoneczny dzień postawiono na parapecie okiennym dwie identyczne szklanki. Do jednej z nich nalano 150 ml wody, a do drugiej 150 ml denaturatu o tej samej temperaturze. Po pewnym czasie zaobserwowano, że zmniejszyła się ilość obu cieczy, ale denaturatu ubyło więcej. Z tej obserwacji wynika, że a - woda nagrzała się do wyższej temperatury niż denaturat; b - denaturat paruje wolniej niż woda; c - niektóre ciecze parują szybciej niż inne; d - ciecze parują tylko w miejscach nasłonecznionych".

Inne z kolei: "Niektóre ssaki zapadające w sen zimowy zwijają się w kulę. Przyjmując taki kształt, a - zajmują w norach maksymalnie dużo miejsca; b - chronią się przed nadmiernym wypromieniowaniem ciepła; c - bardziej nagrzewają wnętrze nory; d - pobierają podczas snu najwięcej wilgoci potrzebnej do przetrwania".

Wśród zadań otwartych było np. takie, w których trzeba było na przykład, na podstawie schematu obwodu elektrycznego określić, przy jakich warunkach pracują poszczególne jego części. W innym zadaniu w tej grupie uczeń miał się wykazać umiejętnością stosowania własności trójkątów, w tym stosować twierdzenie Pitagorasa. W jeszcze innym gimnazjalista, by je rozwiązać, musiał umieć porównywać pola powierzchni brył.

Jedno z zadań z tej grupy brzmiało: "Postanowiono postawić przydomową elektrownię wiatrową. Zgodnie z zaleceniami maksymalna odległość końca obracającej się łopaty elektrowni od ściany domu powinna być równa podwojonej wysokości domu. Wysokość słupa elektrowni wiatrowej jest równa 16,5 m, a długość łopaty jest równa 3,5 m. W jakiej odległości od ściany domu o wysokości H = 12,3 m powinien stać słup tej elektrowni wiatrowej? Która z danych podana została niepotrzebnie?".