Program profilaktyczny w klasie 4

„Przemoc nie jest oznaką siły, lecz słabości”.

ks. Jerzy Popiełuszko

Dziecko agresywne jest niewątpliwie kłopotem dla rodziców, nauczycieli i wychowawców. Często też i jemu z tą postawą nie jest najlepiej. Są różne teorie agresji i wyjaśniają one mechanizmy powstawania nieodpowiednich zachowań człowieka. Dzieci agresji i przemocy uczą się przez naśladownictwo i modelowanie. Zachowują się tak, bo takie zachowanie przynosi im korzyści, dostają nagrodę w postaci akceptacji grupy podobnych sobie osób. Drugą przyczyną takich zachowań jest naśladownictwo. Dzieci, które żyją w świecie przemocy i agresji, widzą ją na co dzień w domu, w telewizji czy w grach komputerowych będą niejednokrotnie te zachowania naśladować.
Wobec wszechogarniającej fali zagrożeń przemocą i agresją przed gronem nauczycieli, pedagogów oraz wychowawców rodzą się ogromne wyzwania. W trakcie nauczania, wychowania dzieci i młodzieży na różnych poziomach edukacji staje się to konieczne.

Dziecko z klasy czwartej, które dotychczas funkcjonowało w szkole w zawężonym kręgu osób, zostało postawione w nowej sytuacji społecznej. Jego otoczenie, z którym funkcjonuje, drastycznie zwiększa się. Dlatego też u progu nowej drogi dzieci powinny poznać rodzaje zagrożeń, które mogą je spotkać. Powinny nauczyć się mediacji, asertywności i uwrażliwienia na uczucia innych osób. Profilaktyka to chronienie człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowanie na pojawiające się sytuacje.
W listopadzie 2013 roku klasa 4 zrealizowała program profilaktyczny „Przemoc i agresja - jak im się przeciwstawić?”. Zajęcia odbywały się cykliczne w ciągu kilku tygodni. Autorkami tego programu są Ewa Barańska i Agnieszka Kindlik. Program miał na celu nauczyć wychowanków zachowań prospołecznych i asertywnych oraz eliminować przemoc i agresję w dalszym życiu. Uczniowie bardzo chętnie brali udział w zajęciach, ponieważ forma warsztatowa zajęć dała możliwość pokazania swoich zdolności. Drama ujawniła drzemiące w nich zdolności aktorskie, natomiast plakat ukazał sposób patrzenia i rozumienia zjawiska przemocy. Zajęcia przeprowadziła pedagog szkolny Ewa Barańska.