O magii kina

„Dajcie mi tylko kamerę i kilku przyjaciół – a ja zrobię film”.

Michael Hanegbi

W dniu 1 czerwca 2022 roku uczniowie klas czwartych, piątych i szóstej pod opieką wychowawców: Pani Alicji Szymanowskiej, Pana Józefa Krzysztyńskiego, Pani Agnieszki Kindlik, Pana Waldemara Kilara oraz Pani Urszuli Chmiel wzięli udział w kinie „Sokół” w Rymanowie w niezwykle interesującej lekcji multimedialnej pn. „Co na ekranie z książki zostanie? O ekranizacjach i adaptacjach filmowych” oraz projekcji filmu „Wicher. Ostatni rozdział” w reż. Lei Schmidbauer. Było to jedno z wydarzeń upamiętniających w naszej szkole obchody Dnia Dziecka.
Najpierw odbyła się arcyciekawa, prowadzona niezwykle energicznie i dynamicznie lekcja o ekranizacjach lektur szkolnych. W rolę nauczyciela wcielił się aktor Paweł Hajnos, który szybko nawiązał więź z widzami. Uczniowie chętnie, wręcz żywiołowo odpowiadali na zadawane pytania, odgadując na podstawie prezentowanych kadrów filmowych, fragmentów ekranizacji lub scenopisów tytuły książek, na podstawie których powstały filmy. Dostrzegali różnice między książką a filmem w takich obrazach jak: „W pustyni i w puszczy”, „Hobbit”, „Księga dżungli” czy „Opowieści z Narnii”.

Licznie podniesione ręce i poprawne odpowiedzi świadczyły o tym, że uczniowie chętnie czytają lektury i doskonale je pamiętają. Tak wyglądała pierwsza część spotkania. Po krótkiej przerwie obejrzeliśmy film „Wicher. Ostatni rozdział” niemieckiej reżyserki Lei Schmidbauer. Jest to opowieść o nastolatce Ari, która zamieszkała w stadninie, opiekując się Wichrem i innymi końmi. Po letniej burzy trafiły tam spłoszone konie z cyrku. Ari zaprzyjaźniła się z pracującym w zespole cyrkowym Carlo. Zauważyła, że jeden ze starszych chorych koni – Huragan – jest zmuszany do występów przez okrutnego reżysera Yiri’ego. Rezolutna dziewczyna postanowiła to zmienić. Misja okazała się wyjątkowo trudna, ale zakończyła się sukcesem.
Obraz wywołał fale wzruszeń u widzów, uwrażliwił na los zwierząt, które często cierpią z winy człowieka i jego niepohamowanych ambicji. Jest to temat niezwykle ważny i stale aktualny. Lekcja multimedialna z kolei nauczyła nas, że inspiracją do kręcenia adaptacji filmowych może być nie tylko dzieło literackie, ale także kompozycja muzyczna czy gra komputerowa. To był pożytecznie i przyjemnie spędzony czas.