„Nie czas żałować róż, gdy płoną lasy”.
Juliusz Słowacki
W dniu 13 maja 2022 roku Pan dyrektor Piotr Cisek wręczył dyplomy i nagrody wszystkim uczestnikom Szkolnego Konkursu Recytatorskiego „Pro memoria”, zorganizowanego z niemałym rozmachem przez Panią Jolantę Pietruszkę i Pana Waldemara Kilara w ramach obchodów Roku Polskiego Romantyzmu. Przypomnijmy, że Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2022 Rokiem Polskiego Romantyzmu, ponieważ równo 200 lat temu Adam Mickiewicz, zwany polskim wieszczem narodowym, wydał zbiór poezji „Ballady i romanse”, który dał początek nowej epoce w dziejach kultury polskiej.
Dzień wcześniej odbyły się przesłuchania konkursowe. Wrażliwi na piękno poezji uczestnicy na tle gustownej dekoracji, którą stanowiło hasło przewodnie konkursu oraz skrzydlate słowa polskich romantyków, recytowali wybrane przez siebie utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Cypriana Kamila Norwida.
Cieszy to, że w konkursowe szranki stanęło aż 36 młodych adeptów sztuki żywego słowa, którzy zaprezentowali na szkolnej scenie piękne wiersze patriotyczne, miłosne i filozoficzne. Zgromadzona publiczność mogła usłyszeć Mickiewiczowskie bajki takie jak: „Zając i żaba”, „Pchła i rabin”, „Osioł i pies”, „Tchórz na wyborach”, „Pies i wilk”. Z ogromną emocją recytowano ballady wieszcza, a z wśród nich „Panią Twardowską”, „Powrót taty” czy „Świteziankę”. Nie zabrakło wyjątków z „Pana Tadeusza”, a zwłaszcza słynnej „Inwokacji”, otwierającej epopeję narodową, lirycznych opisów z tegoż poematu, w tym dworu w Soplicowie (z księgi I „Gospodarstwo”), gry Wojskiego na rogu, wieńczącej polowanie na niedźwiedzia (z księgi IV „Dyplomatyka i łowy”), wreszcie opisu poloneza, tańczonego przez gości w Soplicowie podczas zaślubin Tadeusza i Zosi (z księgi XII „Kochajmy się”). Słuchaczy urzekły wystąpienia uczestników, którzy zmierzyli się z niełatwą poezją ujętą w formie sonetu („Stepy akermańskie”). Ponadto młodzi recytatorzy dzięki sile wyrazu artystycznego zwrócili uwagę jurorów na lirykę patriotyczną Adama Mickiewicza („Śmierć Pułkownika, „Reduta Ordona”). Dla porządku dodajmy, że recytowano również utwory Juliusza Słowackiego, w tym znany powszechnie wiersz „W pamiętniku Zofii Bobrówny” oraz „O Janku, co psom szył buty”, stanowiący fragment dramatu „Kordian”. Młodzi wykonawcy sięgnęli także po wiersze najmłodszego twórcy romantycznego Cypriana Kamila Norwida. Na szkolnej scenie rozbrzmiały strofy „Mojej piosnki (II)”, „Pielgrzyma” i „W Weronie”. Wzorcowe recytacje młodych uczestników, którzy wykorzystali dostępne środki ekspresji, rzuciły nowe światło na nieco zapomnianą poezję XIX-wieczną, sprawiły, że nadano romantycznym wierszom nowe życie dzięki ich współczesnej interpretacji. Intonacja, akcent, pauza, nasilenie głosu, rytm to najważniejsze środki wyrazu, którymi operowali uczestnicy konkursu. Śmiało można rzec, że poezja romantyczna została dzięki nim odkryta na nowo.
Po wysłuchaniu wystąpień uczestników jurorki – Pani Urszula Koźma i Pani Jolanta Pietruszka – dokonały merytorycznej oceny publicznych prezentacji i wyłoniły laureatów. Oto lista nagrodzonych uczniów:
Lp. |
Imię i nazwisko ucznia |
Klasa |
Miejsce |
Imię i nazwisko nauczyciela opiekuna |
Uczniowie klas 1-3 |
||||
1. |
Zuzanna Komborska |
3a |
1. miejsce |
Urszula Koźma |
2. |
Antonina Jaworska |
2b |
2. miejsce |
Klaudyna Trygar-Kubusiak |
3. |
Miłosz Inglot |
2b |
3. miejsce |
Klaudyna Trygar-Kubusiak |
4. |
Kacper Jakubiszyn |
1a |
wyróżnienie |
Maria Niemczyk |
5. |
Antonina Troska |
1a |
wyróżnienie |
Maria Niemczyk |
6. |
Emilia Żaromska |
2a |
wyróżnienie |
Alicja Zajdel |
7. |
Urszula Niemczyk |
3a |
wyróżnienie |
Urszula Koźma |
Uczniowie klas 4-6 |
||||
8. |
Julia Szepieniec |
5b |
1. miejsce |
Waldemar Kilar |
9. |
Zuzanna Szwarc |
5b |
2. miejsce |
Waldemar Kilar |
10. |
Julia Urbanik |
4b |
3. miejsce |
Alicja Kabiesz |
11. |
Maja Penar |
5a |
wyróżnienie |
Waldemar Kilar |
Uczniowie klas 7-8 |
||||
12. |
Antoni Kaczor |
7b |
1. miejsce |
Waldemar Kilar |
13. |
Gracjan Tworek |
7b |
2. miejsce |
Waldemar Kilar |
14. |
Radosław Władyka |
8b |
3. miejsce |
Waldemar Kilar |
15. |
Michał Mrozek |
8b |
wyróżnienie |
Waldemar Kilar |
16. |
Dorian Smoleń |
7a |
wyróżnienie |
Maria Szczepaniak |
Gratulujemy sukcesów! Konkurs recytatorski „Pro memoria” był jednym z wydarzeń uświetniających w murach naszej szkoły Rok Polskiego Romantyzmu. Było to prawdziwe święto poezji, które skłoniło i młodzież, i nauczycieli do refleksji nad bogactwem polskiego dziedzictwa kulturowego, będącego świadectwem naszej tożsamości narodowej. To poezja w trudnych czasach dawała nadzieję na lepsze jutro i wspierała duchowo. Te wskazania stały się aktualne również dziś.