Projekt edukacyjny „Ojczysty – dodaj do ulubionych”

„Jeśli piszesz, koniecznie wyłącz Wi-Fi”.

Zadie Smith

W dniu 22 lutego 2021 roku uczniowie klas czwartych zainaugurowali prace nad projektem edukacyjnym pn. „Ojczysty – dodaj do ulubionych”. Zadanie polegało na stworzeniu rebusów, które stały się graficzną ilustracją powszechnie znanych literackich sentencji i myśli filozoficznych poświęconych językowi i literaturze. Celem tych kreatywnych działań było upamiętnienie Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, obchodzonego dorocznie na całym świecie 21 lutego. Przypomnijmy, że według ONZ co najmniej 40% spośród języków używanych na świecie w roku 2016 zagrożonych było wyginięciem, a od 1950 roku zanikło 250 języków. Mając na uwadze powyższe stwierdzenia, w ramach ochrony różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego, uczniowie z klas 4a i 4b przygotowali niezwykle inspirujące rebusy, odsłaniając tym samym swą wrażliwość, potencjał i pomysłowość. W pracy posłużyli się znanymi cytatami.

Dużą popularnością wśród uczniów cieszyła się myśl austriackiego filozofa Ludwiga Wittgensteina „Granice mojego języka są granicami mojego świata” oraz sentencja Rogera Bacona, angielskiego myśliciela z czasów średniowiecza – „Znajomość języków jest bramą do wiedzy”. Wykorzystano także dewizę życiową Mikołaja Reja z Nagłowic, zwanego „ojcem literatury polskiej”, który powiedział: „A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”. Jako jeden z pierwszych w czasach odrodzenia propagował posługiwanie się w piśmie językiem ojczystym.
Innym działaniem projektowym był udział w cyklu wykładów pt. „Błyskawiczne dzieje polszczyzny”. Podopieczni Pana Waldemara Kilara poznali nie tylko pochodzenie języka polskiego, należącego do rodziny języków zachodniosłowiańskich (obok czeskiego, słowackiego, dolnołużyckiego, górnołużyckiego i kaszubskiego), ale także dowiedzieli się, że posługujemy się alfabetem łacińskim, gdyż miało to związek z przyjęciem chrztu przez Mieszka I w obrządku łacińskim, czego konsekwencją było to, iż łacina stała się pierwszym językiem pisanym i urzędowym polskiego państwa (narody słowiańskie, które przyjęły chrzest ze wschodu, piszą do dziś cyrylicą).
Zwieńczeniem projektu było dyktando o tytuł Mistrza Polskiej Ortografii. Arcytrudny tekst nie sprawił najlepszym wielu problemów. Laur zwycięstwa przypadł w udziale Julii Szepieniec. Natomiast Wicemistrzami Polskiej Ortografii zostali: Jakub Hanus i Zuzanna Szwarc. Otrzymali oni nagrody książkowe. Gratulacje!
Bogactwo działań w ramach projektu „Ojczysty – dodaj do ulubionych” oraz niezwykłe zaangażowanie uczniów zasługują na szczególną pochwałę. Efekty prac dzieci są świadectwem ich talentu i autentycznego zainteresowania. Projekt pokazał, że można uczyć, bawiąc. Zapraszamy do galerii zdjęć.