• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Projekt edukacyjny „Ojczysty – dodaj do ulubionych”

„Jeśli piszesz, koniecznie wyłącz Wi-Fi”.

Zadie Smith

W dniu 22 lutego 2021 roku uczniowie klas czwartych zainaugurowali prace nad projektem edukacyjnym pn. „Ojczysty – dodaj do ulubionych”. Zadanie polegało na stworzeniu rebusów, które stały się graficzną ilustracją powszechnie znanych literackich sentencji i myśli filozoficznych poświęconych językowi i literaturze. Celem tych kreatywnych działań było upamiętnienie Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, obchodzonego dorocznie na całym świecie 21 lutego. Przypomnijmy, że według ONZ co najmniej 40% spośród języków używanych na świecie w roku 2016 zagrożonych było wyginięciem, a od 1950 roku zanikło 250 języków. Mając na uwadze powyższe stwierdzenia, w ramach ochrony różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego, uczniowie z klas 4a i 4b przygotowali niezwykle inspirujące rebusy, odsłaniając tym samym swą wrażliwość, potencjał i pomysłowość. W pracy posłużyli się znanymi cytatami.

Dużą popularnością wśród uczniów cieszyła się myśl austriackiego filozofa Ludwiga Wittgensteina „Granice mojego języka są granicami mojego świata” oraz sentencja Rogera Bacona, angielskiego myśliciela z czasów średniowiecza – „Znajomość języków jest bramą do wiedzy”. Wykorzystano także dewizę życiową Mikołaja Reja z Nagłowic, zwanego „ojcem literatury polskiej”, który powiedział: „A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają”. Jako jeden z pierwszych w czasach odrodzenia propagował posługiwanie się w piśmie językiem ojczystym.
Innym działaniem projektowym był udział w cyklu wykładów pt. „Błyskawiczne dzieje polszczyzny”. Podopieczni Pana Waldemara Kilara poznali nie tylko pochodzenie języka polskiego, należącego do rodziny języków zachodniosłowiańskich (obok czeskiego, słowackiego, dolnołużyckiego, górnołużyckiego i kaszubskiego), ale także dowiedzieli się, że posługujemy się alfabetem łacińskim, gdyż miało to związek z przyjęciem chrztu przez Mieszka I w obrządku łacińskim, czego konsekwencją było to, iż łacina stała się pierwszym językiem pisanym i urzędowym polskiego państwa (narody słowiańskie, które przyjęły chrzest ze wschodu, piszą do dziś cyrylicą).
Zwieńczeniem projektu było dyktando o tytuł Mistrza Polskiej Ortografii. Arcytrudny tekst nie sprawił najlepszym wielu problemów. Laur zwycięstwa przypadł w udziale Julii Szepieniec. Natomiast Wicemistrzami Polskiej Ortografii zostali: Jakub Hanus i Zuzanna Szwarc. Otrzymali oni nagrody książkowe. Gratulacje!
Bogactwo działań w ramach projektu „Ojczysty – dodaj do ulubionych” oraz niezwykłe zaangażowanie uczniów zasługują na szczególną pochwałę. Efekty prac dzieci są świadectwem ich talentu i autentycznego zainteresowania. Projekt pokazał, że można uczyć, bawiąc. Zapraszamy do galerii zdjęć.