Uczęszczanie do szkoły - prawem, a nie obowiązkiem sześciolatka

W związku z sygnałami o przypadkach starań rodziców o zapisanie do przedszkola dziecka sześcioletniego już uczęszczającego do szkoły informujemy, że do września 2014 roku  uczęszczanie sześciolatka do klasy pierwszej jest jego prawem, a nie obowiązkiem. To rodzice decydują czy korzystniej dla dziecka będzie uczęszczać do szkoły czy do przedszkola. Nie ma przepisów zabraniających zaprzestania przez dziecko sześcioletnie uczęszczania do szkoły podstawowej, a zatem również spełniania obowiązku szkolnego i objęcia go wychowaniem przedszkolnym. Jeśli rodzice zgłoszą wniosek o skreślenie dziecka z listy uczniów, dyrektor szkoły może dokonać na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego uchylenia decyzji o przyjęciu dziecka do klasy I (objęciu dziecka obowiązkiem szkolnym). Przed złożeniem wniosku o przeniesienie dziecka do przedszkola rodzice powinni dokładnie rozważyć czy w sytuacji gdy jest ono już uczniem, jest to dla niego najlepsze.

Jednocześnie informujemy, że nie ma podstaw prawnych, by uczeń powtarzał rok, jeśli otrzymał świadectwo ukończenia klasy. O promocji ucznia do klasy programowo wyższej decyduje rada pedagogiczna, która podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów. Badania naukowe w zakresie psychologii rozwojowej i wychowawczej dzieci dowodzą, że rozwijają się one w różnym tempie. Taki pogląd prezentuje chociażby uznany ekspert prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, która opiera się także na wcześniejszych badaniach przeprowadzonych w tym zakresie przez prof. Lidię Wołoszynową.

Dlatego klasy 1-3 szkoły podstawowej stanowią całość programową, w ramach której uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności zgodnie z ich indywidualnym rozwojem umysłowym. Dotyczy to również sfery emocjonalnej oraz kompetencji społecznych. W związku z tym jeśli rada pedagogiczna podjęła decyzję o promocji ucznia do klasy drugiej to w kompetencji nauczycieli jest również, zgodnie z obowiązującą w szkołach zasadą indywidualizowania nauczania, opracowanie takiego programu nauczania i dostosowanie metod nauczania, który pozwoli każdemu uczniowi, zdobycie na koniec trzeciej klasy przynajmniej wiedzy i umiejętności, które opisane są w podstawie programowej.


Źródło: MEN