• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Lekcja w kinie „Odkrywamy świat reklamy” i projekcja filmu „Chłopiec z chmur” w kinie „Sokół” w Rymanowie

„Film to życie, z którego wymazano plamy nudy”.

Alfred Hitchcock

W dniu 21 września 2023 roku uczniowie klas 4-6 pod opieką Pani Alicji Kabiesz, Pani Bernadety Michnowicz i Pana Waldemara Kilara obejrzeli w kinie „Sokół” w Rymanowie film „Chłopiec z chmur” w reżyserii Nicolasa Vaniera oraz wzięli udział w lekcji pn. „Odkrywamy świat reklamy”. Dowiedzieliśmy się, jaką rolę w naszym życiu pełni reklama, która jest wszechobecna: występuje we wszystkich mediach, „przemawia” do nas z billboardów, szyldów, plakatów. Odkryliśmy, że nie wszystkie informacje podane w reklamach są prawdziwe, poznaliśmy przykłady kreatywnych rozwiązań oraz zrozumieliśmy, jak reklamodawcy wpływają na emocje konsumentów.
W końcu przyszedł czas na film. „Chłopiec z chmur” okazał się niezwykłą opowieścią o sile przyjaźni, wielkiej odwadze i przygodzie, która odmieniła życie pewnego chłopca i jego skrzydlatych przyjaciół, czyli dzikich gęsi zagrożonych wyginięciem.

Film powstał w oparciu o prawdziwą historię, którą żyła cała Europa. Nastoletni Francuz przemierzył pół Europy, aby uratować dzikie gęsi. Wątek ten wykorzystał reżyser, który stworzył wzruszający obraz filmowy. „Chłopiec z chmur” odebraliśmy jako opowieść o wierze w pewne ideały i wartości, o które należy walczyć, ponieważ równie ważne jak ekologiczna misja ojca bohatera okazują się starania Thomasa o nieodłączanie od stada wyróżniającej się, niepasującej gęsi. Akka jest inna niż reszta ptaków – co wcale nie oznacza, że jest gorsza. To właśnie ta inność, którą zauważa i docenia Thomas, czyni ją wyjątkową i to dzięki jego empatii oraz uporowi udaje mu się przekonać innych, by dorośli również Akce dali szansę.
Oglądając pasjonującą przygodę Thomasa, mieliśmy okazję podziwiać wspaniałe zdjęcia, ukazujące piękno i majestat przyrody. Podglądaliśmy proces wykluwania gęsi, ich dorastania, przemiany i oswajania się z głównymi bohaterami, aż po ostateczną próbę lotu. „Chłopiec z chmur” stał się impulsem do dyskusji nad tym, jak istotna jest przyszłość człowieka i zwierząt na naszej planecie i jak powinna funkcjonować nasza relacja z naturą. Obraz Vaniera skłonił nas do wysnucia wniosków, że zawsze warto walczyć o wartości ważne dla planety, że w owej walce trzeba być zdeterminowanym, że wspólna sprawa łączy, a nie dzieli i że powinniśmy zawierać porozumienia ponad podziałami. Dobre dzieło zawsze wywołuje dyskusję i budzi emocje u widzów. Tak było i z nami, gdy wyszliśmy pełni wrażeń z kina. Zapamiętajmy słowa Antoine’a de Saint-Exupéry’ego: „Ziemi nie dziedziczymy po naszych rodzicach, lecz pożyczamy ją od naszych dzieci”.