• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Projekt pn. „Mity wciąż żywe”

„Mity są metaforami duchowych mocy człowieka, a te same moce, które przenikają nasze życie, przenikają też życie wszechświata”.

Joseph Campbell

W dniach 10-11 stycznia 2022 roku uczniowie klas piątych pod opieką Pana Waldemara Kilara wzięli udział w projekcie pn. „Mity wciąż żywe”. Wychowankowie, dla których inspiracją była lektura „Mitologia” Jana Parandowskiego, zaprezentowali się na szkolnej scenie jako bogowie i herosi. Niemałe wrażenie na audytorium zrobiły przygotowane z niezwykłą precyzją stroje: barwne tuniki i togi, biżuteria stylizowana na wzór antyczny oraz rekwizyty stanowiące atrybuty bogów olimpijskich, a także Muz, zamieszkujących Parnas, czy Charyt, zwanych Gracjami – bogiń wdzięku, piękna i radości. Zadanie polegało na przygotowaniu biografii ulubionej mitycznej postaci i przedstawieniu jej na forum klasy.

Wśród wystąpień znalazły się przemowy Zeusa – króla bogów i stróża sprawiedliwości oraz porządku we wszechświecie, Afrodyty – bogini piękna i miłości, która narodziła się wedle przekazów z piany morskiej niedaleko Cypru, Ateny – patronującej wojnom sprawiedliwym, Hefajstosa – mistrza sztuki kowalskiej, wykuwającego w kuźni miecze i zbroje oraz przepiękną biżuterię, Demeter, płaczącej deszczem jesienią za swą córką Persefoną, opuszczającą matkę i powracającą do męża Hadesa na okres jesieni i zimy. O swym bogatym i burzliwym życiu opowiadał z lirą w ręku Apollo, bóg poezji i piękna, przewodnik Muz. Z niezwykłym przejęciem słuchaliśmy o przygodach Heraklesa, który wykonał słynnych 12 prac, a najtrudniejsze dlań było uprowadzenie Cerbera z krainy cieni. Duże zainteresowanie wzbudziła także opowieść o Tezeuszu. Był to heros, który m.in. dzięki kreteńskiej królewnie Ariadnie zgładził potwora Minotaura, zamieszkującego w specjalnie dla niego zbudowanym Labiryncie przez architekta Dedala.
Mitologia grecka jako przykład kultury antycznej stanowi bez wątpienia źródło cywilizacji europejskiej. Do dziś pozostaje inspiracją dla poetów i pisarzy, filozofów i reżyserów, malarzy i rzeźbiarzy, architektów i kompozytorów. Bogowie i herosi greccy są nośnikami stałych i niezmiennych wartości moralnych. Postaci te są archetypami uczuć i postaw. Żyją w nowej świadomości w takim wymiarze, jaki wytworzyła literatura dawna i współczesna polska i europejska. Zadanie twórcze miało na celu przybliżenie kultury starożytnych Greków, której znajomość jest nieodzowna w zgłębianiu tekstów z późniejszych epok.