• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Projekt literacki „Pisać bajki każdy może”

„Kiedy piszesz, musisz zebrać w jeden strumień wszystkie swobodne prądy serca”.

Amy Tan

W dniu 20 maja 2020 roku ewaluacją został zakończony projekt edukacyjny „Pisać bajki każdy może”, adresowany do uczniów klasy 5b. Inicjatorem wydarzenia był nauczyciel języka polskiego Pan Waldemar Kilar, który zachęcił uczniów do spróbowania swych sił na polu literackim. Inspiracją do zorganizowania projektu były lekcje poświęcone twórczości Ignacego Krasickiego, zwanego księciem poetów, znakomitego twórcy epoki oświecenia, autora bajek, satyr, poematów heroikomicznych oraz pierwszej polskiej powieści „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki”. Najpierw piątoklasiści poznali reprezentatywne utwory z tomu „Bajki i przypowieści”. Poznali cechy tegoż gatunku w oparciu o poznane bajki zwierzęce, których twórcą w starożytności był Ezop Frygijczyk. Bez trudu potrafili odróżnić bajkę epigramatyczną od bajki narracyjnej. Uczniowie doskonale opanowali warsztat pracy, tworząc ciekawe teksty z wyraźnie zarysowaną problematyką, ciekawym przesłaniem ujętym w finale tekstu w formie morału oraz sprawnie poprowadzoną antropomorfizacją bohaterów.

Dominantą kompozycyjną rymowanych parzyście bądź krzyżowo wierszy był również dialog. Zadanie polegało na stworzeniu własnej bajki, w której bohaterowie – rośliny – będą alegorią rozmaitych postaw ludzkich. Nie zabrakło więc tematów podejmujących zagadnienia cierpienia, miłości, odrzucenia, tolerancji, przyjaźni, szacunku do bliźniego i przyrody. Powstały znakomite teksty, zabawne, dowcipne, mądre, skłaniające czytelnika do refleksji. Niektóre z utworów, odznaczające się wysoką nośnością treściową i uniwersalnym przekazem, zasługują na szczególną pochwałę. Być może bajki napisane przez wszystkich piątoklasistów zostaną w niedalekiej przyszłości opublikowane w formie tomiku poetyckiego. Zachęcamy wszystkich uczniów z naszej szkoły do uprawiania poezji. Wszak – jak powiada klasyk – ludzkie sprawy są zawsze godne pióra. Zapraszamy do lektury bajek, dostępnych TUTAJ.