Aleksandra Hanus, Eliza Pitrus i Gabriela Smerecka awansowały do etapu okręgowego I Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych!

„Nauka jest jak niezmierne morze. Im więcej jej pijesz, tym bardziej jesteś spragniony”.

Stefan Żeromski

W dniu 18 stycznia 2020 roku ogłoszono wyniki zawodów I stopnia Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych, organizowanej przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Do tego prestiżowego turnieju, służącego ugruntowaniu wysokiej rangi języka polskiego i literatury polskiej w życiu społecznym, zgłosiły się trzy uczennice klas ósmych: Aleksandra Hanus, Eliza Pitrus oraz Gabriela Smerecka.
W ramach przygotowań do etapu szkolnego podopieczne Pana Waldemara Kilara zapoznały się z 10 obowiązkowymi lekturami („Wspomnienia niebieskiego mundurka” Wiktora Gomulickiego, „Brulion Bebe B.” Małgorzaty Musierowicz, „Wszystkie lajki Marczuka” Pawła Beręsewicza, „Franciszka” Anny Piwkowskiej, „Igor” Barbary Ciwoniuk, „Czarny młyn” Marcina Szczygielskiego, „Dziesięć stron świata” Anny Onichimowskiej, „Król” Katarzyny Ryrych, „Samotni.pl” Barbary Kosmowskiej, „Nie opuszczaj mnie” Kazuo Ishiguro).

Na podstawie znajomości powyższych tekstów oraz innych utworów, w tym lektur szkolnych, podjęły się napisania pracy na jeden z wybranych tematów:
1. Literackie portrety nauczycieli. Przedstaw ich charakterystykę, porównaj osobowości i dokonaj oceny ich relacji z uczniami.
2. Co uczniów niepokoi w szkole? Napisz artykuł do gazetki szkolnej. Wskaż przykłady zaczerpnięte z Twojego własnego doświadczenia i z wybranych utworów literackich.
3. Czy szkoła w ciągu lat stała się bardziej przyjazna dla uczniów? Napisz rozprawkę, w której porównasz jej obraz w utworach z różnych czasów.
4. Jak literatura przedstawia młodych ludzi? Napisz charakterystyki wybranych bohaterów. Porównaj sposoby kreacji tych postaci.
5. Świat współczesny może być źródłem niepokoju młodego człowieka. Rozważ ten problem. Odwołaj się do własnych przemyśleń i utworów literackich.
6. W jaki sposób nastolatek i nastolatka mogą sobie radzić w sytuacjach konfliktowych? Przedstaw różne formy rozwiązywania trudnych problemów w literaturze.
Każda z uczennic zdecydowała się na przedstawienie literackich portretów nauczycieli w oparciu o poznane wybitne dzieła (np. Antoni Paluszkiewicz z „Syzyfowych prac”, Stanisława Bozowska z „Siłaczki”, profesor Chabrowski ze „Wspomnień niebieskiego mundurka”, Paweł Gąsowski z „Szatana z siódmej klasy”, nauczyciel przyrody z wiersza Herberta, Tymoteusz Misiak ze „Sposobu na Alcybiadesa”, John Keating ze „Stowarzyszenia Umarłych Poetów”, Czesław Dmuchawiec z „Brulionu Bebe B.”, Grzegorz Piętak z „Wszystkich lajków Marczuka”). Zredagowane prace, odznaczające się wysokimi walorami poznawczymi oraz niemałą urodą języka i stylu, zostały ocenione przez pracowników naukowych Instytutu Polonistyki i Dziennikarstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego. Do etapu okręgowego jury pod przewodnictwem dr Dariusza Zięby zakwalifikowało trzy uczennice ze Szkoły Podstawowej w Posadzie Górnej. Brawa! Trzymamy kciuki podczas części pisemnej etapu okręgowego!
Olimpiada Literatury i Języka Polskiego, którego pierwsza edycja odbywa się w bieżącym roku szkolnym, uczy wszechstronnego odbioru, analizy i interpretacji tekstów kultury, a także budowania spójnej wypowiedzi ustnej i pisemnej na tematy związane bezpośrednio z największymi arcydziełami literatury polskiej i światowej oraz innymi tekstami kultury.