• Nasza szkoła

    Już od ponad stu lat istnienia szkoły pedagogom i uczniom towarzyszy myśl Owidiusza: „Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo” („Kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem”). Jedynie ciężka praca jest receptą na sukces.

  • Wyjątkowe wycieczki

    Zwiedzamy nie tylko najbliższy nam Beskid Niski, ale również bywamy w Bieszczadach, Pieninach i Tatrach. Podziwiamy architekturę Krakowa, Wrocławia, Warszawy… Kształtujemy swe gusta estetyczne, słuchając koncertów w filharmonii, oglądając spektakle w teatrze i projekcje filmowe w kinie.

  • Chór Kantata

    Od 2005 roku działa chór Kantata, który swoimi występami uświetnia uroczystości szkolne i środowiskowe, wzbudzając podziw i aplauz widowni. Przynosi niewątpliwie chlubę naszej szkole.

  • Odkrywamy talenty

    W każdym uczniu, już od najmłodszych lat, odkrywamy i pielęgnujemy uzdolnienia artystyczne, matematyczne, sportowe i inne. Świadectwem naszej pracy są liczne sukcesy w konkursach, olimpiadach, festiwalach i zawodach sportowych.

  • Sukcesy sportowe

    Jesteśmy w czołówce najbardziej usportowionych szkół województwa podkarpackiego. Osiągamy znaczące sukcesy w różnych dyscyplinach: piłce ręcznej, koszykówce, biegach przełajowych…

  • Wysoki poziom nauczania

    Rzetelna i systematyczna praca pedagogów gwarantuje harmonijny i wszechstronny rozwój uczniów oraz otwiera im drzwi do najlepszych szkół ponadpodstawowych w regionie.

Program Antytytoniowej Edukacji Zdrowotnej „Bieg po zdrowie”

„Nie palenie jest w modzie, służy zdrowiu i urodzie!”

Uczniowie klasy 4 b SP zrealizowali Program Antytytoniowej Edukacji Zdrowotnej „Bieg po zdrowie”. Program ten rekomendowany jest przez Główny Inspektorat Sanitarny pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia i Rzecznika Praw Dziecka. Autorami programu są: dr Kamill Bargiel- Matusiewicz i mgr Rafał Dziurla pracownicy Uniwersytetu Warszawskiego.
Nauczanie ogólne w szkole podstawowej tworzy fundament wykształcenia - szkoła wprowadza uczniów w świat wiedzy, dbając o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny, fizyczny i zdrowotny. Dziecko w młodszym wieku szkolnym osiąga taki stopień dojrzałości społecznej i emocjonalnej, który pozwala mu odnaleźć się w sytuacji szkolnej i grupie rówieśniczej. Poszerza ono zakres relacji społecznych, poszukując autorytetów innych niż rodzice. Dzięki rozwojowi intelektualnemu lepiej rozumie pojęcia moralne i jest w stanie sformułować własne oceny. Kształtuje się jego hierarchia wartości oraz postawy wobec wielu różnorodnych obszarów życia.

Według badań HBSC z 2014 r. odsetek młodzieży mającej za sobą pierwsze próby palenia tytoniu wzrasta wraz z wiekiem i wynosił: 8% u 11 latków i aż 23,6% u 13 latków. Okres krytyczny, kiedy uczniowie próbują różnych używek, przypada na przedział 9 - 10 lat. Badania CBOS „Młodzież 2013” wskazują, że wśród młodzieży szkolnej 11 - 15 lat próby palenia tytoniu podjęło 44%. Podejmowanie prób palenia wzrasta z wiekiem, szczególnie pomiędzy 11 a 13 rokiem życia. Jako główne czynniki, które sprzyjają rozpoczęciu palenia tytoniu można wymienić: ciekawość dotyczącą tego doświadczenia, presja grupy rówieśniczej, mała asertywność, negatywny wpływ wzorców kulturowych, naśladowanie dorosłych, chęć autoprezentacji jako osoby bardziej dorosłej, problemy osobiste, bunt wobec zakazów.
Program który zrealizowali uczniowie ma na celu opóźnienie i zapobieganie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży. Zrealizowany program jest źródłem rzetelnej wiedzy na temat problematyki palenia tytoniu, ukazuje korzyści wynikające z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowanym. Atrakcyjna forma programu sprzyja wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów. Wdraża do dokonywania przez dzieci świadomych wyborów oraz wyrażania własnych oczekiwań i zadań na konkretny temat bez obawy o poczucie odrzucenia ze strony rówieśników.
Profilaktyka palenia tytoniu to jedno z ważnych zadań, które w ramach szeroko pojętej odpowiedzialności za przyszłość młodego pokolenia powinno być na stałe wpisane w oddziaływania edukacyjno - wychowawcze.

Program zrealizowała pedagog szkolny Ewa Barańska.