„Przerwa z Origami”

Origami (折り紙) to sztuka składania papieru powstała ok. roku 700. W procesie wykonywania klasycznego Origami nie należy ciąć, kleić i dodatkowo ozdabiać. Pierwotnie z papieru tworzono dekoracje na ceremonie religijne, jednak z biegiem czasu zaczęto przyozdabiać również domy. Ponadto bardzo popularnym zwyczajem było ozdobne zawijanie listów i prezentów w wartościowy papier. Ciekawostką jest, iż Origami stało się przedmiotem nauczania w szkołach podstawowych. Uczniowie po dziś dzień uczą się Origami – dzięki temu mają okazję poznać podstawy geometrii. W 1797 r. w Japonii powstał pierwszy podręcznik Origami, w którym pokazano 49 sposobów składania żurawia, japońskiego symbolu szczęścia i życia.
Origami przechodziło również „rewolucję”, gdy zaczęto przycinać oraz łączyć kartki papieru, a popularność tej sztuki wzrosła niezmiernie. Jedną z odmian Origami, która odeszła od tradycyjnego założenia składania tylko z pojedynczego kwadratowego arkusza papieru, jest Origami modułowe.

Większość modeli modułowych przedstawia bryły geometryczne o wysokiej symetrii. Składa się je z wielu identycznych lub podobnych modułów, zaś każdy moduł jest składany z osobnego arkusza papieru. Liczba modułów wchodzących w skład modelu może wynosić od zaledwie dwóch (czworościan foremny) do kilkuset a nawet więcej.
W naszej szkole również nie brakuje amatorów Origami, którzy tworzą figury z papieru na zajęciach artystycznych czy matematyce. Okazją do zaprezentowania swoich umiejętności była „Przerwa z Origami” zorganizowana przez Samorząd Uczniowski, podczas której uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum wcielili się w rolę instruktorów i uczyli sztuki Origami.
Dziękujemy wszystkim instruktorom za cierpliwość i podzielenie się swoimi umiejętnościami!

„Przerwę z Origami” prowadzili: Miłosz Sabat IIIa, Joanna Głowacka IIb, Patryk Gutkowski IIa, Dawid Jaślar 7a, Jakub Pitrus 7a, Emilia Smerecka 5a, Natalia Różowicz 5a i Anna Dąbrowska 5a.