Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej w klasach 4

„Obyś w pełni przeżył każdy dzień swojego życia”

Jonathan Swift

Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży jest ważnym elementem ogólnych oddziaływań edukacyjno – wychowawczych. To proces długofalowy, którego efekty są rozłożone w czasie i mają wpływ zarówno na okres dzieciństwa, dorastania, jak i dorosłego życia.
Uczniowie klas czwartych szkoły podstawowej w miesiącu marcu realizowali program antytytoniowej edukacji zdrowotnej ,,Bieg po zdrowie” autorstwa dr Kamili Bargiel – Matusiewicz i mgr Rafała Dziurla pracowników Uniwersytetu Warszawskiego pod patronatem Ministerstwa Zdrowia.
Głównym celem programu było zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów. Podczas realizacji programu wykorzystano obserwację bezpośredniego otoczenia, której dokonali sami uczniowie. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach poprzez dyskusję, wymianę spostrzeżeń, refleksji i pomysłów. Podstawą zajęć było stymulowanie kreatywności i aktywności. Palenie tytoniu jest istotnym predyktorem wielu chorób cywilizacyjnych, które obniżają jakość życia współczesnego społeczeństwa. Dlatego profilaktyka w tym zakresie to jedno z ważniejszych wyzwań współczesności.

Liczba palaczy w naszym kraju w ostatnich latach spadła. Jednak nadal poważnym problemem jest coraz niższy wiek dzieci eksperymentujących z papierosami, z których część zostaje stałymi palaczami. Dzieci w młodszym wieku szkolnym przechodzą zmiany zarówno w rozwoju fizycznym, intelektualnym, emocjonalnym, jak i społecznym, kształtuje się również hierarchia wartości oraz postawy wobec wielu różnorodnych obszarów życia. To na domu rodzinnym i szkole spoczywa odpowiedzialność za prawidłowy rozwój najmłodszych. Profilaktyka palenia tytoniu jest bardzo ważna, dlatego w ramach szeroko pojętej odpowiedzialności za przyszłość młodego pokolenia wpisana jest do szkolnego programu profilaktycznego.
Program w klasach 4 realizowała pedagog szkolny Ewa Barańska.