II Szkolny Konkurs „Zostań mistrzem pięknego czytania” rozstrzygnięty!

„Semel emissum volat irrevocabile verbum”.
„Słowo raz wypowiedziane nie powraca”.

W dniu 8 marca 2017 roku został zorganizowany przez Panią Jolantę Pietruszkę II Szkolny Konkurs „Zostań mistrzem pięknego czytania”, adresowany do uczniów klas czwartych. Celem turnieju było promowanie zasad kultury żywego słowa. Uczestnicy mieli za zadanie przygotować wybrany fragment prozy i wygłosić go publicznie. Jury w składzie: Pani Alicja Kabiesz i Pan Waldemar Kilar, oceniając publiczne wystąpienia, brało pod uwagę nie tylko dykcję i płynność czytania, ale także interpretację i rozumienie utworu, dobranego do wieku i płci dziecka.
Uczniowie zdecydowali się zaprezentować fragmenty znanych powieści, należących do klasyki polskiej i obcej („Historia żółtej ciżemki” Antoniny Domańskiej, „Pan Samochodzik i templariusze” Zbigniewa Nienackiego, „Pipi Langstrump” Astrid Lindgren), a także wyjątki popularnych dzieł współczesnej prozy („Harry Potter i Kamień Filozoficzny” Joanne K. Rowling”, „Mikołajek i inne chłopaki” Rene Goscinny’ego i Jeana Sempe).

Drugi etap przesłuchań polegał na odczytywaniu bez uprzedniego przygotowania łamańców językowych, których jeden prezentujemy poniżej:

„Trzynastego w Szczebrzeszynie
Chrząszcz się zaczął tarzać w trzcinie.
Wszczęli wrzask szczebrzeszynianie:
– Cóż ma znaczyć to tarzanie?
Wezwać trzeba by lekarza,
Zamiast brzmieć, ten chrząszcz się tarza!
Wszak Szczebrzeszyn z tego słynie,
Że w nim zawsze chrząszcz brzmi w trzcinie!
A chrząszcz odrzekł niezmieszany:
– Przyszedł wreszcie czas na zmiany!
Drzewiej chrząszcze w trzcinie brzmiały,
Teraz będą się tarzały.

Po zsumowaniu wyników 1. miejsce zdobyła Anna Dąbrowska, 2. lokatę przyznano Oliwii Szybce, a na 3. pozycji znalazł się Karol Mazurkiewicz. Gratulacje! Laureaci miejsc 1-5 otrzymali cenne nagrody książkowe, ufundowane przez dyrekcję szkoły, a każdy z uczestników odebrał dyplom i zakładkę do książki.
Pan dyrektor, podsumowując konkurs, podziękował organizatorom i jurorom. Zwrócił uwagę, że kultura żywego słowa, nauka dykcji, interpretacji głosowej wygłaszanego tekstu jest niezwykle przydatna w życiu codziennym, ponieważ precyzja mówienia, frazowanie i sugestywność przekazu mają niezwykle istotny wpływ na odbiór wygłaszanych przez nas treści. Uczestnikom życzył, by pierwsze sukcesy w szkolnym konkursie stały się inspiracją do samodoskonalenia i sięgania po najwyższe laury w przyszłości.