Kolejne wielkie sukcesy literackie naszych uczniów!

„Pisanie w czasie wojny jest formą walki z nieprzyjacielem, w pracy fizycznej wytchnieniem, zawsze poczuciem wykonywania służby społecznej”.

Zofia Kossak

W dniu 6 marca 2017 roku poznaliśmy wyniki XII Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego „Barwy morza”, organizowanego przez Szkoły Okrętowe i Ogólnokształcące Conradinum w Gdańsku. Wielkie sukcesy odnieśli uczniowie Pana Waldemara Kilara.
Konkurs, adresowany do uczniów szkół wszystkich szczebli, rozgrywano odrębnie dla poezji i prozy. Izabela Siręga, uczennica klasy 5a, dała się poznać jako obiecująca poetka. Sięgnęła po 1. miejsce w kraju. Jej szanta „Samotny rejs” przykuła uwagę jurorów niebanalną formą i rytmicznym tekstem. Z kolei Aleksandra Hanus (również z klasy 5a) stworzyła fabularyzowaną opowieść o Krzysztofie Baranowskim, słynnym polskim żeglarzu, który jako drugi Polak samotnie na jachcie „Polonez” opłynął Ziemię w ciągu zaledwie 7 miesięcy na przełomie 1972/1973 roku. Ten wyczyn kapitana żeglugi wielkiej stał się inspiracją dla debiutującej prozaiczki do napisania opowiadania, któremu nadała tytuł „Pasja – cel i sens życia”. Jurorów zachwycił pomysł na tekst, polszczyzna najwyższych lotów oraz kunsztowny styl przekazu. Wszystko to zaowocowało przyznaniem 1. lokaty w Polsce.

W gronie gimnazjalistów duży sukces odniosła w kategorii poetyckiej Karolina Rygiel z klasy IIA. Zgłosiła na konkurs utwór poetycki „Mój pierwszy rejs”, który podejmuje problem zachwytu nad potęgą przyrody, nieujarzmionej przez człowieka. Uczennica za swój liryk została nagrodzona 2. miejscem w kraju. Z kolei opowieść Martyny Jasiny (także z klasy IIA), zatytułowana „Zagadka wrzucona do morza”, zwróciła uwagę komisji artystycznej niekonwencjonalną prozą artystyczną i ciekawie nakreślonym rysunkiem psychologicznym bohatera. Podopieczna Pana Waldemara Kilara zajęła 2. miejsce w kraju wśród startujących prozaików – gimnazjalistów. Wielkie gratulacje!
Sukcesy w prestiżowym, o zasięgu ogólnopolskim turnieju literackim są wyraźnym potwierdzeniem tezy, że szkoła w Posadzie Górnej jest kuźnią talentów, placówką, w której nacisk kładzie się na rozwój intelektualny, na samodoskonalenie i rozbudzanie wrażliwości poznawczej. Sam konkurs sprzyjał natomiast promowaniu młodych i zdolnych twórców z dziedziny literatury.